etapy vývoje osobnosti
Etapy vývoje osobnostiVe vývoji osobnosti můžeme rozlišit jednotlivé etapy, které mají své biologické, sociální a psychologické charakteristiky. Při vývoji se
mění nejen věk, váha atd., ale i osobnost, naše schopnosti, myšlení…
Jednotlivá období:
1) Prenatální období (období nitroděložního vývoje = od početí do narození)
-důležitá je psychohygiena matky, už v tomto období je jedinec schopen aktivního
kontaktu s matkou.
a) embryonální stadium – do 3 měsíců; zakládá se nervová soustava,
vytváří se nervová trubice
b) fetální stadium – od 3 měsíců; vzniká mícha, obvodový nervový systém,
plod se pohybuje
2) Rané dětství (od narození do 3 let) se dělí na tři fáze:
a) novorozenec (do 1 měsíce) – dítě je pasivní, většinu času prospí, zvyká si
na vnější prostředí, postupně reaguje na podněty z okolí.
Důležité je aby matka na dítě mluvila, poskytovala mu
dostatek podnětů
b) kojenec (do 1 roku) – rychlý růst, psychomotorický vývoj, vývoj podmíněných
reflexů, důležitý je kontakt s matkou, vznikají emocionální vazby
c) batole (2-3 roky) – zdokonalení jemné motoriky, vývoj specifického druhu
komunikace (dítě napodobuje = opičí reflex), tzv. koperníkovská
revoluce – dítě si uvědomí, že není středem světa.
3) Období prvního vzdoru - Dětský vzdor se může projevit už v roce, ale také až ve třech
letech. Délka tohoto období závisí na vrozeném temperamentu batolete
a rodičovských postojích.
Období prvního vzdoru souvisí s potřebou osamostatnění. Dítě se
zkouší vzdalovat nejprve fyzicky, testuje jaká vzdálenost je ještě
příjemná a kdy si naopak zase potřebuje ověřit matčinu blízkost.
Tyto experimenty pak podněcují odpoutání psychické, což se projeví
změnou kvality vztahu k rodičovské osobě.
4) Předškolní věk (3-6 let)
-hlavním činitelem vývoje je rodina, dítě reguluje pohyby i chování, formuje se
svědomí dítěte, vytváří se abstraktní myšlení; dominantními činnostmi jsou:
-hra (dítě je aktivní, nevydrží v nečinnosti, seznámení s různými společenskými
problémy; kreativní – pěstování fantazie, kooperativní – společná hra)
- elementární práce (osvojení návyku pracovat)
- navštěvování MŠ (sociální styk s vrstevníky, soustředění pozornosti)
5) Mladší školní věk (6-11 let)
- změna způsobu života, společenské povinnosti, vstup do školy, učení; dítě je s chopno
kreslit, poznat barvy, tvary, ctít autoritu; rozvoj sociálních vztahů
- poměrně klidné období ve vývoji, nezbytná je přítomnost a podpora ze strany rodičů
(pokud jí potřebuje)
6) Střední a starší školní věk
- puberta (13-15 let) – prudká změna osobnosti, pohlavní dospívání, příprava na
reprodukci, zhoršená pozornost a sebeovládání, konflikty se soc. prostředím a
autoritami, může dojít k duševním poruchám, riziko sebevražd (citlivější, až
přecitlivělí). Období druhého vzdoru. Důležitější jsou názory vrstevníků, než
rodičů.
- adolescence (15-20/22 let) – proces osamostatňování se, příprava a volba budoucího
povolání, ukončení vzdělávání – pracovní poměr nebo vysoká škola,
navazování vrstevnických vztahů, rozvoj sexuality, na konci by mělo dojít
k citovému a rozumovému uklidnění.
7) Dospělost – člověk je schopen zvládnout všechny role dospělého jedince (rodina, obživa…)
- mladší dospělost (20-30 let) – vše spojeno s profesí
- střední dospělost (30-45 let) – profesní růst, upevnění pozice,
dominantní činnost je manželství a rodičovství
- pozdní dospělost (asi do 60-65 let) – intenzivní zájem o profesi,
příprava na stáří
8) Stáří (60 a více let)
biologické změny, zhoršují se smysly, klesá pružnost myšlení. Dramatické změny v
psychice, snaha oddálit odchod ze zaměstnání, oddálit roli starého jedince, riziko
sebevražd souvisejí s úbytkem životních sil a zdraví, pocit zbytečnosti.

související odkazy k tématu
Sem můžete vložit vaše odkazy související s tématem
Přidat svůj odkaz
Přehled odkazů
odkaz... váš odkaz zaslal "... jmeno... " datum:(14.5.2017.20:10 )Komentáře
Přidat komentář
*kontrolní kód
Pole označená * jsou povinná